Blog

Mitä kiinteistöhuolto maksaa?

Posted by:

Kiinteistöhuollon hinta muodostuu monesta pienestä tekijästä kuten vaikkapa hoidettavan kiinteistön ja laitteiston iästä, hoidettavien ulkoalueiden pinnanmuodoista ja materiaaleista. Aivan yhteen muottiin sopivaa kiinteistöhuollon hintaa ei siis välttämättä ole edes mahdollista sorvata kasaan.

Tähän kun lisätään kiinteistöhuoltoyhtiöiden eri hinnoitteluperiaatteet voi asiakkaan olla vaikea tietää sopimusta tehdessään millainen hintalappu kiinteistöhuoltosopimuksella todellisuudessa on.

Kilpailuta huoltoyhtiösi

Vaikka kiinteistöyhtiö tai taloyhtiön hallitus olisi erittäin tyytyväinen nykyiseen kiinteistöhuollon palveluntarjoajaan olisi silti hyvä kartoittaa aika ajoin mikä on oikeasti markkinoiden käypä arvo kiinteistöhuoltopalvelusta. Ala elää digitalisaation murroksessa ja voihan olla että alalle on edellisen kilpailutuksen jälkeen tullut uusia toimijoita tai joku vanhoista konkareista on laajentanut toiminta-aluettaan. Kilpailuttamalla voi hyvillä mielin olla tyytyväinen myös nykyiseen toimittajaan tai pyytää huomioimaan muuttunutta markkinatilannetta nykyisessä palvelussa vaikka itse huoltoyhtiön vaihto ei tuntuisikaan järkevältä ratkaisulta.

Valitse sopiva huoltoyhtiö –älä halvinta

Sopivin huoltoyhtiö voi toki olla myös halvin mutta ensisijaisesti tärkeämpää on kartoittaa omat tarpeet ja tämän jälkeen pyytää huoltoyhtiön näkemys kiinteistön tarpeista. Näitä kannattaa vertailla keskenään ja tarvittaessa poimia tarpeellisia huoltotoimenpiteitä mukaan ja karsia juuri omalle yhtiölle tarpeettomia palveluita. On hyvä käydä toiveet ja palvelut läpi yhdessä ja keskustella niiden järkevästä painotuksesta. Tärkeintä on kuitenkin että tarjottu kokonaisuus on sisällöltään kiinteistön arvon säilyttävä ja käyttäjät huomioiva. Esimerkiksi: edullisesta huoltosopimuksesta ei ole käyttäjille iloa jos kiinteistölle pääsy edellyttää talvella jyrkän mäennousun ja huoltoyhtiö ei ole huomioinut tätä kohteen vaativaa erityistä tarvetta niin riittävästi, että se näkyisi konkreettisena tiheämpänä huoltovälinä ja ennakointina.

Liian hyvää ollakseen totta?

Onko sinulla kädessäsi kiinteistöhuoltotarjous jossa huoltojen vasteaika on poikkeuksellisen lyhyt tai kohdekäyntejä on lähes päivittäin ja hinta on silti huippuedullinen? Erityisesti kiinteistönhuollossa jossa valtaosa tehtävistä on manuaalista työtä, ei ilmaista työtä yksinkertaisesti ole. Tappiolla huoltoyhtiö ei työtä tee joten tällaisen paperin osalta jostain siinä luvatusta voi olla ajatus luistaa jo ennen kuin sopimus on edes alkanut. Vaihtoehtoisesti voi tietysti olla kysymys myös toisesta liiketoimintastrategiasta jossa kannattavuus nojaa vuoden aikana tehtäville huoltotoimien lisälaskuille eikä kuukausittaiseen sopimushintaan. Joskus näiden lisäpalveluiden ja maksujen osuus muodostuukin yllättäen merkittäväksi. Todellisuus näyttäytyy sitten vasta yhtiön tuloslaskelmassa vuoden kuluttua.

Jos kohteella käydään päivittäin tarkoittaa se väistämättä että jollekulle pitää maksaa palkkaa päivittäin. Lisäksi tietysti kuluu polttoainetta ja niin edelleen. Toki huoltoyhtiö hakee synergiaa ja tehokkuutta alueellisen toiminnan tuomalla tehokkuudella mutta ilmaista ei ole ajaa edes naapuritontilta toiselle.

Selkeä hinnoittelu

On kahdenlaisia sopimuksia: Selkeitä ja vähän vähemmän selkeitä. Ostajana eli huoltopalvelun tilaajana tietysti oletat että kun pyydät tarjousta kiinteistöhuollosta saat yhden hinnan joka pitää. Valitettavasti toisinaan on kuitenkin niin että kuukausittainen sopimushinta jota niin kiivaasti kilpailutetaan on vain ikään kuin maksu varallaolosta, maksu siitä että saat asiakkaana tilata tarvitsemasi huoltopalvelut kun niitä tarvitset. Ne tietysti sitten laskutetaan erikseen. Jos olet jo konkari ja osallistunut kiinteistöhuollon kilpailutukseen aiemmin osaat jo ehkä kysyä myös tarvittavat lisäkysymykset ja suhteuttaa ne oman kiinteistön tarvitsemiin palveluihin. Se mikä tässäkin yhteydessä saattaa jäädä huomioimatta on muut lisäkulut jotka itseasiassa saattavat muodostaa suhteellisen ison osan koko laskusta. Näitä lisäkuluja on alalla hyvin yleisesti käytössä olevat auton lähtömaksut, autokulut, km-korvaukset, minimiveloitukset, pikalisä, päivystyslisä jne. jne. Näiden päälle toki tulee vielä hurjia prosenttikertoimia jos palvelu tilataan kello 16 jälkeen tai pyhäpäivänä yöajasta nyt puhumattakaan. Kun soppaan lisätään tilanne jossa huoltomies lähtee hakemaan tukusta tarvittavia varaosia ja 5 minuutin työ kestääkin 3 tuntia varaosanoudon vuoksi on mahdollista että tämän 5 minuutin työn kokonaislasku onkin yllättäen hyvin merkittävä.

No miten sitten eteenpäin?

On siis erittäin tärkeää sopia huoltokokonaisuudesta joka on realistinen juuri omaan yhtiöönne ja tarpeisiinne räätälöity. Vähintään yhtä tärkeää on oikeasti selvittää mitä kiinteistöhuoltopalvelu todellisuudessa maksaa, vaikkapa sitten esimerkkien kautta: Mitä jos taloyhtiöön tulee putkitukos sunnuntai-iltana? Mitä se yhtiölle oikeasti maksaa kaikki huomioiden? Eri toimijoiden välillä on merkittäviä eroja.

Esimerkkinä:

Huoltoyhtiön kuukausisopimuksen hinta on kilpailijalla esimerkiksi 300€ /kk. Kiinteistöhuolto Aiden tarjoaa palvelupakettiaan samaan yhtiöön hintaan 360€ /kk. Kilpaileva tarjous on Aideniin nähden 60€ / kk halvempi joten säästöä näyttäisi tulevan vuositasolla 720€ joka on tietysti merkittävä summa erityisesti pienelle taloyhtiölle.

Oletetaan että kiinteistöön tulee vuoden aikana vain kaksi akuuttia ongelmaa: Tukkeutunut viemäri ja vuotava vesikaluste joista jälkimmäinen toimistoaikojen ulkopuolella.

Ensin hoidetaan tukkeutunut viemäri. Kilpaileva huoltoyhtiö soittaa paikalle imupumppuauton joka laskuttaa käynnistään useita satoja euroja jopa lähes 1000€.

Vuotava vesikaluste huomataan sunnuntaina iltasella. Tuntihinta on esimerkinomaisesti kilpailevalla huoltoyhtiöllä vaikkapa 45€ tunti. Minimilaskutus on tällä yhtiöllä 2 tuntia joten tunneista veloitetaan vähintään 90€. Työ tehdään sunnuntaina joten yleisen käytännön mukaisesti asiakas saa 200% lisälaskun tunteihin. Auton lähtömaksu on tällä toimijalla 30€ ja km korvauksia tulee lisäksi vaikkapa 20 €. Koska on kyse kiireellisestä palvelusta asiakasta muistetaan vielä päivystyslisällä 90€. Kokonaissumma on siis 320€.

Erona edelliseen Kiinteistöhuolto Aiden ei veloita kiinteän kuukausimaksun lisäksi työstään mitään joten vuotava vesikaluste korjataan viikonpäivään tai kellonaikaan katsomatta ilmaiseksi. Säästö on siis vuotavan vesikalusteen kohdalla 320€. Aidenilla on monipuolinen moderni huoltokalusto joten myös viemärinavaukset onnistuvat ilman ulkopuolista palveluntarjoajaa tai ylimääräisiä kuluja.

Todellisissa vuosikuluissa voi olla siis merkittäviä eroja riippuen palveluntarjoajan sopimuksen sisällöstä. Maksaa ehdottomasti vaivan tutustua erityisesti tarjouksien hinnoittelurakenteeseen. Edullinen ei aina ole edullinen.

0

About the Author:

  Related Posts
  • No related posts found.

Add a Comment