Blog

Näistä neljästä asiasta tunnistat modernin huoltoyhtiön

Posted by:

Huoltoyhtiön traktori ajaa kolistellen taloyhtiön pihaan. Kiinteistöhuoltokoneen ratin takana näkyy isokokoinen parrakas mies eikä hän näytä huomioivan sinua lainkaan hiljentämällä ohittaessa vaan jatkaa matkaa kuin sinua ei olisi ollutkaan. Näyttää jopa siltä että hän kirosi itsekseen kun et hypännyt umpihankeen nilkkureissasi. Myöhemmin avaat oven ja oven takana on huomiovaatteissa seisova hieman epäsiisti vahvasti tupakalta tuoksahtava huoltomies joka tuli katsomaan ilmanvaihtokonetta jonka olit ilmoittanut pari viikkoa takaperin rikkinäiseksi. ”Joo rikki on- ei tälle nyt mitään voi tehdä -tilaan huollon” –murahtaa huoltomies ja kerää rojunsa. Asiakkaana sinun on valmistauduttava siihen ettei asialle tehdä hetkeen mitään.

Tämä tuntuu olevan keskiverto palveluntaso monessa taloyhtiössä. Olisikohan tälle vaihtoehtoa? Miten asioiden sitten pitäisi olla?

Tavoitettavuus

Hyvä lähtökohta lienee olisi, että huoltoyhtiön saisi kiinni silloin kun se on tarpeen. Mielellään vieläpä jonottamatta tai seikkailematta pitkän automaattivaihteen antamien valintojen läpi tai ehkä jopa sähköisesti. Puhelimitse asioidessasi tietysti odotat että saat hyvää palvelua; sinua kuunnellaan, sinut otetaan vakavasti riippumatta tarpeistasi ja asia viedään välittömästi eteenpäin.

Kommunikointi

Olisi myös mahtavaa konkreettisesti nähdä esimerkiksi kirjautumalla huoltoyhtiön asiakasportaaliin että huoltotyöni on otettu vastaan ja tietysti että se myös etenee.

Asiakkaana tärkeää olisi myös tietää milloin on odotettavaa että pyytämälleni huoltotoimenpiteelle tehdään jotain jotta voin asukkaana järjestää oman arkeni niin että voin olla tarvittaessa paikalla tai vaikkapa että koiralla on hoitaja. Ylipäätään olisi ihana tietää milloin joku käy asunnossani muutenkin kuin jättämällä lapun pöydälle jossa sanotaan että ”huolto kävi täällä”.

Palvelu

Kun sitten avaan oven haluan yllättyä positiivisesti kun minua tervehtii siististi pukeutunut kohtelias ammattilainen. Juuri samanhenkinen kaveri joka aurasi aamulla pihan ja hiljensi kun osuin kohdalle ja nosti vieläpä kättä tervehtien. Tämä pieni ele sai päiväni nimittäin alkamaan heti paremmin.

Reiluus

Nykyään tekniikka mahdollistaa yhtä ja toista. Miksi en siis asiakkaana voisi läpinäkyvästi nähdä jopa reaaliajassa milloin tehtävä hoidetaan ja ennen kaikkea kuinka paljon aikaa huoltomies on tehtävään oikeasti käyttänyt. Mennyttä luulisi olevan ajan jolloin sait asiakkaana vain muutaman viikon viiveellä katsoa laskusta että -jassoo, huoltomies sitten vaihtoi lamppuani 2 tuntia ja laskuttaa siitä nyt noin 200€. Ei tämä voi olla enää hyväksyttävää enkä halua maksaa 5 minuutin työstä kahta tuntia vaikka sopimuksellisesti minimilaskutus olisi tuon 2 tuntia. Itseasiassa olisi mahtavaa jos tämän tyyppiset yllättävät pienet huoltotyöt kuuluisivat jo lähtökohtaisestikin sopimukseen ilman minkäänlaista laskutusta. Ei kenenkään tarvitsisi laskutella 5 minuuttisia.

Murisevien mursujen aika kiinteistöhuollossa on ohi. Nykyaikainen asiakas odottaa palvelua ja läpinäkyvyyttä. Nykyaikainen huoltoyhtiö tarjoaa molemmat. Nykytekniikka antaa kaikki eväät luoda läpinäkyvä palvelukonsepti ja rekrytoinnissa tulee huomioida huoltomiesten asiakaspalvelutaidot ja asenne. Alalle ei enää ole sijaa muriseville mursuille.

0

About the Author:

  Related Posts
  • No related posts found.

Add a Comment